De Nederlandse vrachtwagenchauffeur heeft het de laatste jaren in de cabine steeds
drukker gekregen. Maar liefst zeven spiegels om in de gaten te houden, moderne
communicatieapparatuur en een toenemende verkeer- en werkdruk vragen veel van de chauffeurs. Vooral de mobiele telefoon scoort hoog als oorzaak van te veel afleiding. Volgens deze beroepsgroep zelf is het mobieltje een mogelijke verklaring voor de toename van het aantal ongevallen met vrachtwagens in 2005.
De laatste maanden heeft TVM verzekeringen een peiling gehouden onder honderden chauffeurs naar hun verklaring van de stijging van het aantal ongevallen met vrachtwagens. President-directeur mr. Arjan Bos maakte de resultaten afgelopen zaterdag bekend tijdens de manifestatie Ridders van de Weg in Nijkerk waar minister drs. Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat vrachtchauffeurs huldigde voor 10 en 20 jaar schadevrij rijden. In totaal meer dan 1000 chauffeurs in de Benelux worden dit jaar door TVM als marktleider in transportverzekeringen gehuldigd voor in totaal tussen de 3 en 20 jaar schadevrij rijden. In het onderzoek van TVM onder Nederlandse chauffeurs gaven deze vooral aan dat het aanhoudend telefoneren vanuit de bedrijven voor de chauffeur een bron van irritatie is. Een grote meerderheid meent dat de verkeersveiligheid aanmerkelijk worden vergroot als dit aan banden zou worden gelegd. Volgens president-directeur mr. Arjan Bos zou de chauffeur meer met rust gelaten moeten worden om zich beter op de weg te kunnen concentreren.
bron:TVM