Bij de Koninklijke Marine is dinsdag, via
de Kustwacht, de vijfhonderdste explosiefmelding op de Noordzee
binnengekomen sinds het dodelijke ongeval met visserschip Ouddorp-1
op 6 april 2005. Het Belgische mijnenbestrijdingsvaartuig BNS
Bellis, dat operationeel onder de Koninklijke Marine valt, stoomt
op naar de locatie waar het explosief is aangetroffen om deze
onschadelijk te maken.
De afgelopen jaren kwamen er gemiddeld
veertig explosiefmeldingen binnen van
vissersvaartuigen of baggerschepen die
tijdens hun werkzaamheden een oud explosief uit de Tweede
Wereldoorlog aantroffen. Sinds het tragische ongeval met een oude
vliegtuigbom op de Ouddorp-1 zijn er aanzienlijk meer meldingen
binnengekomen. De vijfhonderdste melding was afkomstig van het
vissersvaartuig Ouddorp-6.
De Koninklijke Marine is continu bezig met
het ruimen van deze explosieven op de Noordzee. Door de Kustwacht
wordt informatie verstrekt aan vissersschepen hoe zij moeten omgaan
met aangetroffen explosieven. De Koninklijke Marine geeft
instructie aan visserijscholen over het gevaar van deze
explosieven. Deze activiteiten vinden al tientallen jaren plaats
maar zijn geïntensiveerd na het ongeval in april 2005.
BNS Bellis is net als de Nederlandse
mijnenbestrijdingsvaartuigen van de Alkmaarklasse. Deze schepen
hebben circa veertig bemanningsleden, inclusief een duikteam en
sonarapparatuur om explosieven op de bodem van de zee op te sporen
en onschadelijk te maken. Zij zijn ook ingezet om explosieven
onschadelijk te maken in de Perzische Golf, de Adriatische Zee en
de Oostzee.
bron:MinDef