Politieke partijen laten kiezer links
liggen op internet. Vrijwel alle politieke partijen die meedoen aan
de Provinciale Statenverkiezingen hebben een eigen website, maar
bieden de kiezer weinig. De partijen bieden op hun websites tijdens
het hoogtepunt van hun campagnes hoofdzakelijk informatie als een
kandidatenlijst, een verkiezingsprogramma en nieuwsberichten. Ruim
41% van de berichten is meer dan 3 dagen oud. Ook kunnen kiezers
beter geen vraag stellen via de website. Meer dan 30% van de
partijen reageerde niet binnen 8 dagen.
Dit blijkt uit een representatief
onderzoek onder alle politieke partijen die meedoen aan de
Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 uitgevoerd door
bestuurskundig adviesbureau Daadkracht uit Nijmegen. Van de 140
deelnemende partijen hebben 137 een website. Hiervan hebben 122
partijen een eigen provinciale website en 15 verstrekken via de
landelijke website informatie over de provinciale afdeling. De
websites zijn onderzocht op onder andere functionaliteiten van de
website, actualiteit, reactiemogelijkheid en het beantwoorden van
e-mails.
Functionaliteiten
De provinciale partijen bieden vooral
informatie over het verkiezingsprogramma (91%), de kandidatenlijst
(91%) en nieuwsberichten (77%). De partijen maken weinig tot geen
gebruik van andere functionaliteiten om de kiezer te informeren,
zoals links over de verkiezingen (18%), foto´s (12%), een
nieuwsbrief (33%) of veelgestelde vragen (2%). Interactieve
mogelijkheden om de kiezer te betrekken, zoals een weblog waar je
op kan reageren (22%), peiling (12%), discussieforum
(12%) en RSS/XML (22%) benutten de
partijen mondjesmaat. Contact opnemen met de lijsttrekker via de
e-mail is in 60% van de gevallen niet mogelijk.
Activeren van kiezers
De provinciale partijen doen relatief
weinig om kiezers via internet te activeren. Minder dan een kwart
van de partijen roept kiezers op een steentje bij te dragen aan de
campagne. De mogelijkheden om de partijen te ondersteunen lopen
uiteen van het aanmelden voor campagneactiviteiten, het downloaden
van een poster voor je raam tot het versturen van e- cards.
Ruim 10% van de websites heeft een webshop
waarin je merchandise van de partij kan kopen.
E-mailrespons
Ruim 90% van de provinciale partijen biedt
een reactiemogelijkheid op hun website. 13 politieke partijen
vermelden geen e-mail adres op hun website. Meer dan 30% van deze
partijen reageerde na 8 dagen niet op een vraag van een kiezer per
e-mail.
Top 3
De top drie van de provinciale
partijen:
1. PvdA Groningen. Score: 67,2%
2. GroenLinks Brabant. Score: 59,2%
3. PvdA Drenthe en GroenLinks Friesland:
Score beiden: 57,6%
bron:Daadkracht BV