(Persbericht) Zondag 12 december 2010, 15.00 uur opening door Marijke Raaijmakers.
Jaren heeft zij in haar galerie in Grubbenvorst Max Kreijn vertegenwoordigd,
In 2004 stopte zij en toen had Max Kreijn geen podium meer in Nederland.
Door Marijke Raaijmakers kwam Max bij Galerie Pictura en zij besloten om een
solo expositie te organiseren waarbij Marijke Raaijmakers de opening zou verrichten.
Max Kreijn
The Perfect Fit
Aquarellen en Olieverf-schilderijen
Deze tentoonstelling is een combinatie van werken uit de serie TEN YEARS OF TRAVEL (1998-2009) en Max Kreijn‘˜s nieuwe serie THE PERFECT FIT (2008-2010), die gezien kan worden als een nieuw onderzoek van de kunstenaar in een kleiner formaat, waarin hij, na een periode van niet-schilderen (na dertig jaar van visueel bezig zijn) zoekt naar de perfecte vormen en afmetingen van stillevens, die daardoor meer abstract geworden zijn; de uiteindelijke eenvoud van kleiner werk waarin al het onnodige weggevallen is. Wat overblijft is een welhaast abstracte visie van een wel duidelijk herkenbare object, dat bestaat bij de gratie van zijn vermogen het licht eromheen te schilderen.
Na de serie ´tien jaar reizen‘˜, een verzameling van verstilde momenten, geschilderd tijdens zijn reizen over vier continenten ´met zijn combinatie van het oog van Vermeer en het instinctief begrip van een surrealist, schept hij voor de kijker een beeld van ´de ziel‘˜ van door hem bezochte plaatsen, die zowel onmiddellijk als tijdloos zijn‘˜, schreef een recensent in de pagina‘˜s van de Wikipedia onlangs- hield de kunstenaar zich gedurende een intensieve periode bezig met het schrijven van een trilogie van romans (´The Altar Boy‘˜, ´The Passion‘˜ en ´The Not-quite-frozen Lake Of Tender Hurt‘˜.)
In 2008 stapte hij zijn atelier in Bangkok binnen en nam zijn kwasten weer ter hand en ineens realiseerde hij zich dat hij voor deze nieuwe serie zijn onderwerpen op een nieuwe wijze benaderde. Hij ontdekte dat het schrijven van een aantal romans, zijn schilderswijze ´beschrijvend‘˜ gemaakt had.
Schrijven en schilderen zijn uiteindelijk allebei gebaseerd op een proces van visualisatie en zodoende merkte hij dat hij was gaan schrijven op een schilderachtige wijze en logischerwijs eenvoudiger en meer beschrijvend was gaan schilderen; niet meer de grootse, wijde, welhaast abstracte schilderijen van met licht overgoten intereurs, maar de -zover mogelijk- essentie van een object. ´Het concentreren van emoties in een kleinere ruimte,‘˜ schreef een andere criticus.
Grote interieurs hebben plaats gemaakt voor gedetailleerde stillevens van reflecterende zilveren schalen en kristallen karaffen, de vouwen in brokaat stofmateriaal en hun rijke schakeringen, vastgelegd op kleinere formaten.
´THE PERFECT FIT was een oefening in zelfbeheersing, terwijl ik probeerde de zaken te vereenvoudigen,‘˜ zegt de kunstenaar over zijn nieuwe serie van 48 kleinere werken, waarvan een aantal deel uitmaken van deze tentoonstelling.
´Ik denk dat, als een serie, dit mijn meest abstrakte werk is in jaren, meer verbeeldingen van emoties en gevoelens -conceptuele stillevens-, dan pure representaties van realisme. Meer de abstraktie van een bloem, een kristallen glas of een porceleine koffiepot. Tenslotte schilder ik al jaren het licht om het object heen en niet het ding zelf.‘˜
Te zien t/m 22 januari 2011. di. t/m za. 14.00 1700 uur.
Galerie Pictura, Aijenseweg 16b, 5854PT Aijen gem. Bergen L. Nederland
www.galeriepictura.nl