Hare Majesteit de Koningin heeft
zaterdagmiddag om 15.07 uur het startsein gegeven voor de eerste
trein over de Betuweroute. Met een symbolische handeling werd de
stroom op de bovenleiding gezet en vertrok de trein vanaf
emplacement Kijfhoek. De handeling van de koningin was onderdeel
van een theaterprogramma dat werd vertoond voor ruim 700
gasten.
De feestelijke opening vond plaats in
gezelschap van onder meer de minister van Verkeer en Waterstaat
Camiel Eurlings, de vice president van de Europese Commissie en
commissaris van Transport de heer Barrot en alle oud-ministers van
Verkeer en Waterstaat die met het dossier Betuweroute te maken
hebben gehad.
Minister Eurlings benadrukte dat de
Betuweroute gezien moet worden als onderdeel van het Europees
netwerk. “Voor optimale prestatie moeten treinen in
één vloeiende beweging kunnen doorrijden naar hun
plaats van bestemming, ergens op het Europese continent. In de
lange afstand en de bundeling van vracht ligt de kracht van het
spoorgoederenvervoer.”
Volgens Bert Klerk, voorzitter van de Raad
van Bestuur van ProRail, doet de Betuweroute in omvang niet onder
voor onze waterwerken: “De vele technische hoogstandjes maken
van de Betuweroute één van de modernste spoorlijnen
ter wereld.”
De directeur van exploitant Keyrail van de
Betuweroute, Sjoerd Sjoerdsma, meldde tijdens de persconferentie
dat de contracten met bijna alle railgoederenvervoerders in
Nederland gesloten zijn. “U zult begrijpen dat Keyrail daarom
de toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.”
Carel Robbeson, die sprak namens de
Railgoederenvervoerders, ziet uit naar de benut-ting van de
Betuweroute: ”Sinds 1998 groeit het railtransport in
Nederland jaarlijks met gemiddeld 8%. En de groei zal doorzetten
want de markten van de toekomst komen steeds verder van Rotterdam
te liggen. Ik denk daarbij aan het zuiden van Duitsland maar ook
aan landen als Slowakije en Hongarije.”
bron:ProRail