(Persbericht) Op Belegger.nl en NUzakelijk.nl geeft Martine Hafkamp van Fintessa aan dat opkomende economieën ook opkomende middenklassen kennen. Dit uit zich in vaker vlees of vis eten wat meer vee- en visvoer vraagt. De prijzen van voedselgrondstoffen (zoals soja, maïs, graan) zijn de laatste jaren flink gestegen. Dit geldt ook voor het drinken van koffie in de opkomende economieën. Jaarlijks stijgt de koffieconsumptie wereldwijd met circa 2%. De koffieprijs is de afgelopen 10 jaar ruim verdrievoudigd, al is hij sinds de vertraging van de wereldeconomie weer gedaald tot het (hoge) niveau van ultimo 2010. De aanvoer van fairtrade koffie kwam echter in de problemen. De hoge koffieprijs maakte de verkoop van bonen aan commerciële opkopers aantrekkelijker dan de verkoop aan de eigen fairtrade coà¶peratie. Lees hoe Hafkamp verklaart dat ´goede‘˜ koffie in ´foute‘˜ koffiepakken terechtkomt, maar dat u zelf de smaak bepaalt.

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular