In maart namen meer dan 250 cafetariahouders deel aan het tweede deel van het FoodServicePeil (FSP) Cafetaria, een marktdefiniërend onderzoek van Foodinc. met Het Nederlands Kokspanel. Ditmaal stond de productgroep à¢â‚¬Å“Frietà¢â‚¬ centraal. Productkenmerken en allerlei aanverwante onderwerpen zoals inkoop, bereiding, saus en promotie kwamen aan bod.

Het onderzoek toont aan dat het in 2004 geïntroduceerde concept ´Verantwoord Frituren‘˜ in meer dan de helft van de cafetaria‘˜s wordt gehanteerd. Deze cafetaria‘˜s maken gebruik van vloeibaar frituurvet met maximaal 5% transvet en minimaal 65% onverzadigd vet.

Het jaarlijkse verbruik aan friet in ons land ligt ruim boven de 100 miljoen kilogram. Bij een bezoekje aan de frietboer is de kans groot dat er gewone friet geserveerd wordt en verder geen andere soorten (zoals dikke of dunne friet, gekreukelde of gekrulde friet). Driekwart van de cafetaria‘˜s heeft à©à©n frietsoort en meestal wordt gekozen voor gewone friet. Heeft een cafetaria wel twee frietsoorten dan wordt naast gewone friet vaak rasfriet aangeboden. Wat betreft saus is het aanbod een stuk gevarieerder, gemiddeld bieden cafetaria‘˜s tussen de 9 en de 10 verschillende sauzen aan! Naast de standaardsauzen zoals fritessaus/mayonaise, curry en satà©saus/pindasaus bedenkt en bereidt een aardig aantal cafetariahouders ook eigen sauzen en biedt men regelmatig speciale sauzen zoals dieselsaus, joppiesaus en samurai-saus aan.

Minder dan de helft van de cafetariahouders geeft aan friet extra te promoten. Wel worden er veel verschillende promotiemiddelen ingezet, van vitrinekaartjes en posters tot het aanbieden van een spaarkaart. Of andere productgroepen in de cafetaria wel extra aangeprijsd worden zal in de volgende edities van het FoodServicePeil wellicht nog blijken. Over twee maanden verschijnt het derde deel waarin à¢â‚¬Å“Snacks & Broodjesà¢â‚¬ centraal staan.

Het volledige FoodServicePeil onderzoek bestaat uit zes edities, eerder verscheen FSP Cafetaria 1 waarin algemene marktgegevens zoals besteding van verschillende doelgroepen, leesgedrag van cafetariahouders en breedte van het assortiment aan bod kwamen. Zoals in de tweede editie over friet komen ook in editie 3 t/m 5 à©à©n of meerdere productgroepen aan bod. De laatste editie van het onderzoek staat in het teken van à¢â‚¬Å“Trends & Ontwikkelingenà¢â‚¬. Voor meer informatie over FSP onderzoeken neem contact op via [email protected].

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular