HotelAds helpt hotels bij het realiseren van meer rechtstreekse boekingen
Nieuw initiatief zorgt voor minder commissiekosten aan boekingsites
Oudewater, 3 maart 2009 Vanaf deze week kunnen hotels die veel commissiekosten betalen aan boekingsites aankloppen bij HotelAds. Dit nieuwe initiatief ondersteunt hotels met het optimaliseren van hun websites en het aanmaken van campagnes op internet zodat er meer reserveringen rechtstreeks bij het hotel terechtkomen.
De recessie zorgt voor nieuwe oplossingen
In de voorbije 10 jaar zijn er veel boekingsites ontstaan die de kracht van internetmarketing goed begrepen. Zij waren in eerste instantie voor de hotels een welkome aanvulling op de bekende GDS-systemen en hotels hadden hier best een commissie voor over. De sites brachten business op momenten dat de bezettingsgraad laag was. Door de wereldwijde recessie moeten de hotels echter de broekriem strak aantrekken en is er sprake van een structureel lage bezetting. In de hoofdstad worden omzetdalingen gemeld van 25% vergeleken met de periode van vorig jaar. Hierdoor ontstaat er in de branche de noodzaak om op alle kostenposten te letten en commissiekosten zijn telkens een lastig gegeven voor iedere hotelmanager of eigenaar. De tendens is dan ook de wens om minder commissie te betalen. Echter, de boekingsites reageren anders en stellen: wij hebben minder inkomsten, dus de hotels moeten hogere commissies betalen. Er komen nu geluiden uit de markt dat er tot 20% commissie over een reservering wordt gevraagd. Simpelweg betekent dit dat een hotel à¢à¢â‚¬Å¡¬20 betaalt over de reservering van een kamer met een prijs van à¢à¢â‚¬Å¡¬100.
HotelAds is deels ontstaan door de recessie, maar ook door de passie die de oprichters hebben voor de hotellerie. Robert Verhoeven, initiatiefnemer en eigenaar van PR-bureau HarverPro: à¢â‚¬à…“Na onze hotelschoolopleiding hebben we managementfuncties bekleed in de hotellerie. Sinds de oprichting in 2006 werkt HarverPro voor diverse individuele hotels, hotelketens en toeleveranciers. De werkzaamheden waren bij aanvang vooral gericht op public relations activiteiten, maar daar kwamen steeds vaker verzoeken voor communicatie en (internet) marketing bij. In 2008 heeft HarverPro de salesmatige kennis van de hotellerie gekoppeld aan de nieuwe technieken van zoekmachinemarketing. De product-marktcombinatie internetmarketing-hotellerie wordt nog niet aangeboden in Nederland.
Consument ook op de hoogte stellen
En HotelAds gaat nog een stapje verder, Verhoeven vertelt: à¢â‚¬à…“De Nederlandse hotellerie/horeca wordt vaak bekritiseerd wat betreft prijzen en service, maar media en consumenten realiseren zich maar al te weinig dat de marges elke dag onder druk staan. Door de marges in de commissies te beperken blijft er voor de ondernemer meer geld over om zich bezig te houden met ontwikkeling van zijn product en de service. Wij willen daarom ook via de media de consument gaan wijzen op de mogelijkheden om rechtstreeks bij de hotels zelf te boeken en daarbij altijd de laagste prijs te krijgen.
HotelAds is dus geen boekingsite waarbij de hotelier over elke reservering een bedrag moet betalen en het concept blijkt aan te slaan. De eerste hotels hebben reeds interesse getoond voor deze nieuwe vorm van dienstverlening. Zij vinden het een verademing dat er een bedrijf is met grote ervaring in de hotellerie en sterke focus op internetmarketing die voor een laag en vast bedrag per maand ervoor gaat zorgen dat de commissiekosten naar beneden gaan en de rechtstreekse boekingen omhoog gaan.
Voor meer informatie: www.HotelAds.nl
(Niet voor publicatie):
HarverPro Interactieve Communicatie & PR
Harriet Verhoeven
[email protected]
0348-560731