Privà© een auto rijden is best prijzig. De houderschapsbelasting, onderhoudsbeurten, verzekering. afschrijving, brandstof en reparaties tellen bij elkaar flink op. De kosten voor een middenklasse auto zijn al snel vijf- tot zeshonderd euro per maand.
Als je dan zelf een bedrijf hebt of je zit in een buitendienstfunctie dan kan het interessant zijn om een auto van de zaak te leasen en je privà© auto te verkopen. Zelf heb je de reguliere autokosten dan niet meer, maar er komt wel iets anders voor terug: bijtelling.
Bijtelling
Als je een auto gebruikt die eigendom is van het bedrijf, welke je mag gebruiken privà© ritten en als je meer dan 500km privà© per jaar rijdt, dan betaal je de fiscale bijtelling.
De bijtelling is het bedrag dat bij je inkomen opgeteld wordt voor het privà© gebruik van de auto van de zaak. De kosten die de werkgever voor de auto betaald zorgen ervoor dat je privà© minder kosten hebt, en de ficus wil hier een beetje van mee hebben. Deze bijtelling wordt doorgaans bepaald als een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Over het bedrag dat bij je inkomen opgeteld wordt betaal je inkomensbelasting.
Als je geen gedetailleerde kilometer administratie kunt tonen aan de belastingambtenaar dan betaal je dus bijtelling. Als je minder dan vijfhonderd privà©kilometers hebt gereden dan zul je dit moeten ´ bewijzen‘˜ met een km administratie, blackbox of verbod van de werkgever op het gebruikt van de auto voor privà© ritten.
Hoogte bijtelling
Afhankelijk van de uitstoot en de leeftijd van de auto valt de auto in een bepaalde categorie qua bijtelling:
14% bijtelling
Diesel auto: CO2-uitstoot maximaal 95 g/km. Geen diesel auto: CO2-uitstoot maximaal 110 g/km.
20% bijtelling
Diesel auto: CO2-uitstoot tussen 96 g/km en 116 g/km. Niet diesel auto: CO2-uitstoot tussen 111 g/km en 140 g/km.
25% bijtelling
Diesel auto: CO2-uitstoot hoger dan 117 g/km. Niet diesel auto: CO2-uitstoot hoger dan 141 g/km.
35% bijtelling (belastingsplan 2010)
Auto‘˜s met een leeftijd van 15 jaar en ouder. De bijtelling gaat over de dagwaarde en niet over de cataloguswaarde.
Vergelijk bijtellen of privà© rijden
Als we als voorbeeld een VW Golf 1.6 Comfortline 5 deurs nemen uit 2009 dan komen we op de volgende kosten uit bij een privà© gebruik van 10.000 km en een zakelijk gebruik van 10.000 km.
Reiskosten vergoeding
Privà© bedragen de kosten ca E 550,- per maand, op jaarbasis is dit E 6.600. Je ontvang over de 10.000 zakelijke kilometers een reiskostenvergoeding van E 0,18 per km, dit is E 1.800. De netto kosten voor 10.000 privà© km‘˜s bedragen dus E 4.800,-.
Zakelijk rijden
Als we deze zelfde kilometers met een auto van de zaak rijden dan vallen de privà© autokosten weg. Nu komt echter de bijtelling om de hoek kijken. Als je in de hoogste belastingcategorie valt dan zijn deze 52% van 25% van de catalogusprijs. Bij dezelfde VW Golf is dat 52% van 25% van E 22.000, dus E 2.860,- per jaar, oftewel E 238,33 per maand. Een flink bedrag, maar wel een stuk minder dan de kosten die je zelf jaarlijks voor een nieuwe auto kwijt bent.
Privà© auto inruilen
Zoals in bovenstaande berekening te zien is kan het al snel voordeliger zijn een auto van de zaak te gaan rijden. Bij de aanschaf van een leaseauto is het echter niet mogelijk je eigen auto in te ruilen. Je privà© auto zelf verkopen kan tegenwoordig heel eenvoudig.
Auto snel verkopen
Door hem aan te melden op http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl ontvang je binnen 24 tot 48 uur een vrijblijvend bod op je auto, je kunt de auto daarna gratis verkopen aan een van de ruim 1.000 aangesloten officiële autobedrijven.
Voor meer tips en adviezen kijk je op http://www.autoverkopentips.nl.
Website: http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl