Utrecht, dinsdag 17 augustus Nederlanders die hun eten via internet bestellen, kiezen vooral voor pizza (30%) en shoarma (15%). Met name de Pizza Margherita en Pizza Hawaï zijn favoriet bij het gros van de Nederlanders. Dit meldt online maaltijdservice Just-Eat.nl op basis van zijn verkoopcijfers. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal online bestellingen tot 5.000 per dag en steeg het aantal pizza‘˜s zelfs met 125 procent. Hoewel de Randstad nu nog goed is voor 60 procent van de bestellingen, stijgt het aantal online bestelingen in de kleinere gemeenten het snelst.
Italiaanse en Turkse keuken in trek
Pizza‘˜s worden nog steeds het meest besteld. Het afgelopen jaar steeg het aantal bestelde pizza‘˜s met 125 procent. Vooral de Pizza Margherita (30%), Pizza Hawaï (8%) en Pizza Shoarma (7%) zijn populair. Als Nederlanders geen trek hebben in pizza, kiezen ze het liefst voor Turkse specialiteiten zoals shoarma (15%) en kebab (8%).
Waar vorig jaar nog ruim 10 procent van de bestellingen uit spareribs bestond, is dat dit jaar geslonken tot 5 procent. Het opmerkelijke gerecht Kapsalon (patat bedekt met kebab, Goudse kaas, knoflooksaus en salade) is ondanks een lichte daling nog steeds populair. Toch blijven niet alleen de traditionele bezorgmaaltijden in trek, ook de wat luxere maaltijden worden steeds vaker besteld. Zo nam het aantal bestelde salades met 90 procent toe en werd er in vergelijking met vorig jaar 65 procent meer sushi besteld.
Populairste pizza's
Amsterdam meest gulzig
Vooral in de Randstad wordt regelmatig online eten besteld. Inwoners uit Zuid-Holland (28%) maken hier het meest gebruik van. Toch is Amsterdam (13%) de stad waar eten bestellen via internet het meest populair is, gevolgd door Groningen (8%). Niet alleen wordt er in de hoofdstad het meest online eten besteld, Amsterdammers geven ook het meeste geld uit per bestelling. Zo wordt er zo‘˜n 11 procent meer uitgegeven dan de gemiddelde Nederlander die doorgaans rond de €19,00 per online bestelling uitgeeft. Mensen uit Groningen lijken daarentegen het minst te spenderen aan maaltijden. Inwoners uit de stad in het hoge Noorden geven per bestelling gemiddeld ruim 10 procent minder uit dan de rest van Nederland.
Van Randstad naar regio
Hoewel het aantal bestellingen in stedelijke gebieden het grootst is, zijn het vooral de kleinere gemeenten die het hardst groeien. à¢â‚¬Å“De omvang van het percentage bestellingen in de Randstad en andere stedelijke gebieden is nog steeds veruit het grootst, maar wel minder groot dan vorig jaar,à¢â‚¬ aldus Laurens Groenendijk, managing director van Just-Eat Benelux. à¢â‚¬Å“We zijn het afgelopen jaar met meer dan 40 procent gegroeid tot bijna 2.000 restaurants in Nederland waarvan een aanzienlijk deel zich in de kleinere regio‘˜s bevindt.à¢â‚¬
Over Just-Eat
Just-Eat is momenteel actief in acht landen en is daarmee het grootste foodportal in Europa. Dit zijn 35 miljoen bestelde maaltijden per jaar, met 10.000 restaurants online in onder meer Nederland, België, Denemarken, Groot-Brittannië, Zweden, Ierland, Noorwegen en Canada. In Nederland bundelt het platform de krachten van bijna 2.000 bezorgrestaurants, van grote ketens als Domino‘˜s, Taco Mundo en New York Pizza tot lokale snackbars en shoarmazaken.
Website: http://www.justeat.nl
Bron: EMEA Persberichten