Er heerst crisis, ook in de creatieve wereld. Budgetten worden gehalveerd en marketingcampagnes opgeschort. Er is een dringende behoefte aan innovatie. Ontwerpbureau Veeel uit Amsterdam speelt hier op in en komt met Sourcing Creative Intelligence. Veeel heeft de creatieve intelligentie van honderden ontwerptalenten in huis en zet deze in voor iedere specifieke ontwerpvraag. Zo kwam Veeel onlangs met 80 ideeën voor een nieuw scheerconcept voor Philips.
Open Innovatie
Veeel is dagelijks bezig met het ontwikkelen van oplossingen. Innovatie en een frisse kijk staan voorop. De poule van Veeel bestaat momenteel uit meer dan 650 ontwerpstudenten van alle mogelijke ontwerpopleidingen uit heel Nederland. Zij zijn ambitieus, leergierig, on top of it en razend enthousiast. Veeel zet de poule geheel of gedeeltelijk in om de opdrachtgever een zo breed mogelijk spectrum aan creativiteit voor te schotelen. Veeel komt met een duidelijk statement: "In deze tijden moet je je onderscheiden en is er geen ruimte voor oubolligheid en templaterigheid."
Modulaire werkwijze
De oprichters Peter Veldhoven en Jelmer Riemersma zijn van oorsprong Industrieel Ontwerpers (TUDelft). Deze studie is een mooie mix van creativiteit en techniek. De creativiteit en techniek van de poule wordt nu ingezet om ideeën te genereren, concepten uit te werken en te realiseren. Veeel werkt modulair en zet de poule zo in dat de opdracht precies die aandacht krijgt dat het verdiend. Bedrijven als PriceWaterhouseCoopers, Sara Lee en Unilever kozen al eerder voor het concept. "Maar ook kleinere bedrijven zijn bij Veeel welkom" vult Peter Veldhoven aan. "In onze kenniseconomie moet iedereen blijven innoveren. Dat kan nu op een slimme manier, zeker in deze barre tijden."
Voor meer informatie over Ontwerpbureau Veeel, zie www.veeel.nl