Tanja Jess en Charly Luske vieren feest voor Fairtrade bananen
Bijna 15.000 kinderen betrokken bij Hyves campagne van Stichting Max Havelaar

Utrecht, 8 juni 2010 Binnen twee weken sloten bijna 15.000 kinderen zich aan bij de Hyves campagne ´sluit je aan, word een eerlijke banaan‘˜ van Stichting Max Havelaar. Volgens directeur Peter d‘˜Angremond ´Een groot succes dat gevierd mag worden‘˜. Daarom kwamen actrice Tanja Jess en musicalster Charly Luske vanmiddag speciaal naar de school van hun zoontje in Almere waar het eerlijke bananenfeest plaatsvond. ´Wij steunen deze campagne volledig want door te kiezen voor Fairtrade bananen kunnen boeren in ontwikkelingslanden werken aan een betere toekomst‘˜, aldus de actrice. Klassikaal pimpte groep 8 van basisschool de Regenboog hun dansende bananen op Hyves. Ook konden alle 300 leerlingen een maatschappelijk verantwoorde primeur proeven: de eerste Fairtrade kinderbananen die vanaf nu verkrijgbaar zijn bij PLUS supermarkten.

De voorlichtingscampagne http://eerlijkebananen.hyves.nl heeft tot doel om kinderen op een speelse manier te betrekken bij eerlijke handel. Dat dit onderwerp leeft onder kinderen blijkt uit het feit dat al bijna 15.000 kinderen zich aanmeldden als vriend of vriendin van de Hyves campagne. Via verschillende opdrachten leren kinderen meer over Fairtrade en het belang hiervan voor kinderen aan de andere kant van de wereld. Ook worden er prijzen verloot zoals een schoolreisje naar de eerlijke bananenboot. Tanja en Charly hoorden op het schoolplein van dit initiatief en wilden graag hun steentje bijdragen. Dit is de eerste keer dat Stichting Max Havelaar campagne voert via Hyves.

Deze kindercampagne valt samen met de introductie van Fairtrade kinderbananen uit Colombia van PLUS supermarkten. De bananen, die hun naam te danken hebben aan het kleine formaat, hebben het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. Dit betekent dat PLUS een eerlijke prijs betaalt aan de Colombiaanse bananenboeren die tenminste de kosten voor duurzame productie dekt. Daarnaast ontvangen de arbeiders voor elke bananendoos die onder Fairtrade voorwaarden wordt verkocht een premiebedrag van à©à©n US-dollar. Deze premie wordt geïnvesteerd in sociale en educatieve projecten.

Fairtrade keurmerk
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Om die armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven zijn er naast strenge sociale- en milieucriteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen. Het keurmerk is te vinden op producten als koffie, thee, rijst, chocolade, ijs, tropisch fruit, katoenproducten en bloemen.

Meer informatie over Fairtrade: www.maxhavelaar.nl

Bekijk ook deze populaire persberichten

Trending

Popular